LensShopper - Piilolinssien hintavertailu

Alltomlinser.se - Linser i Sverige Lensshopper.co.uk - Contact Lenses in the United Kingdom Kontaktlinsenguide.de - Kontaktlinsen in Deutschland Lensshopper.com - Contact Lenses in the United States Lentillesdecontactonline.fr - Lentilles de Contact en France Nettilinssit.fi - Piilolinssit Lentiacontattoonline.it - Lenti a Contatto in Italia Kontaktlinseronline.no - Kontaktlinser i Norge Lensshopper.nl - Contactlenzen

Piilarinet

Digg itFacebook Twitter del.icio.usEmail

Parhaat hinnat - Purevision

RSS Purevision

Lisää alennuslinssejä

Ergonomia - Parempi näkökyky ja silmänterveys

Ergonomia on tieteenala, joka käsittelee ihmisen ja työympäristön välistä vuorovaikutusta. Sen tarkoituksena on luoda ihmisen keholle ja aivoille sovellettuja työvälineitä.

Tietokoneiden lisääntynyt käyttö on tehnyt silmien rasittumisesta kasvavan ongelman. Oireita ovat muun muassa väsyneet, kuumottavat tai kutisevat silmät, näön epätarkkuus, päänsärky, niskakipu sekä lisääntynyt valonarkuus. Silmät voivat olla kuivat tai vetiset. Myös näön tarkentaminen voi olla vaikeampaa katsetta siirrettäessä esimerkiksi tietokoneen ja paperin välillä.

Silmien rasittuminen johtuu tavallisesti ympäristötekijöiden vaikutuksesta ja on näin ollen ergonominen ongelma. Tietokoneen ääressä työskennellessäsi saattaa silmien räpyttely harventua normaalista ja johtaa silmien kuivumiseen. Näön tarkentaminen johonkin muuhun kuin tietokoneen näyttöön eri etäisyydellä voi myös rasittaa silmiä. Muita riskitekijöitä ovat häikäisevä, liian heikko tai liian kirkas valaistus, stressi tai väsymys. Osasyynä voi olla myös taustalla piilevä näkövirhe tai silmäsairaus, joka täytyy hoitaa ensin.

Vaikka silmien rasittuminen voi olla kivuliasta ei siitä johtuvista vakavista pitkäaikaisista seurauksista ole onneksi todisteita. Rasitus häviää normaalisti vaihdettaessa aktiviteettia tai ympäristöä, käytettäessä oikeanlaisia näköapuvälineitä tai kun taustalla oleva syy on hoidettu. Ennaltaehkäisevät tekniikat ovat usein tehokkaita. Muutoin voit saada apua myös optikoltasi.

Työympäristö
Pitkäaikainen tietokoneen äärellä työskentely voi olla rasittavaa paitsi silmille myös keholle. Huono työasento tai vaikka vain istuminen pitkään liikkumatta voi aiheuttaa niin silmien rasittumista kuin myös väsymystä, pää-, selkä- ja niskakipua. Tässä muutamia asioita, jotka on hyvä pitää mielessä tehdessäsi töitä.

Työympäristö

Näyttöruutu

Tuoli

Ehkäise silmien rasittumista

Silmälasit ja piilolinssit
Jos tarvitset silmälaseja tai piilolinssejä on tärkeätä käyttää oikeantyyppisiä laseja tai linssejä välttääksesi silmien rasittumisen. Useimmat silmälasit ja piilolinssit on suunniteltu tekstin lukemiseen paperilta mutta ei tietokoneella työskentelyyn. Voit tarvittaessa käyttää niin kutsuttuja näyttöpäätelaseja, jotka on erityisesti suunniteltu juuri tietokoneen kanssa työskentelyyn. Jos käytät piilolinssejä saattavat kovat piilolinssit toimia paremmin kuin pehmeät linssit. On olemassa myös nykyaikaisia pehmeitä piilolinssejä, jotka sisältävät silmien kuivumista estäviä keinotekoisia kyyneleitä. Tällaisia piilolinssejä ovat esimerkiksi: Dailies Aqua Comfort Plus, Dailies Total 1 ja Biomedics 1 Day Extra.

Silmälasit ja piilolinssit

Rentoutusharjoituksia
Rentouttaminen auttaa lihaksien rentoutumisessa, joka puolestaan voi auttaa ehkäisemään päänsärkyä ja silmien rasittumista.

Istu mukavasti tuolissa ja lämmitä käsiäsi hieromalla niitä yhteen. Laita kämmenesi kupeiksi silmien päälle painamatta niitä. Kulmakarvojen tulee olla kämmenien alla ja sormet leväten otsaa vasten. Vältä peittämästä nenää ja varmista, ettei valo pääse sisään.

Hengitä syvään ja pidätä hengitystä noin neljä sekuntia, hengitä sitten hitaasti 15-30 sekunnin ajan. Yritä kuvitella itsesi syvässä pimeydessä, onnellisessa hetkessä tai jossakin kaukaisuudessa.

Voit myös yrittää seuraavaa harjoitusta tätä tehdessäsi: Pidä pääsi paikallaan ja katso niin alas kuin pystyt, palauta sitten katseesi keskelle. Tee sama oikealle, ylöspäin ja vasemmalle, ja toista kymmenen kertaa.

Silmäharjoituksia
Silmäharjoituksien tekeminen voi auttaa silmiä rasittumaan vähemmän sekä estämään näön huononemista. Jos sinulle on näkövika tai silmäsairaus tulee sinun kysyä ohjeita optikoltasi ennen näiden harjoituksien tekemistä.

Lähteet:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ergonomi

http://www.av.se/teman/ergonomi/index.aspx?AspxAutoDetectCookieSupport=1

http://www.av.se/dokument/afs/AFS1998_05.pdf (pdf)

http://www.ergonomisallskapet.se/foreningsdok/Vad_ar_ergonomi.html

http://vision.zeiss.com/better-vision/sv_se/kunskap-om-seende/halsa-och-forebyggande/ge-dina-ogon-en-workout.html

http://www.prevent.se/sv/arbetsliv/arbetsliv-tipsar/2006/sa-anpassar-du-datorarbetsplatsen/


Tietoa yrityksestämme | Ota yhteyttä | Yhteistyökumppanit | Lehdistö | Yksityisyyden suoja | Kerro kaverille | Sivukartta


Nettilinssit.fi on piilolinsseistä tietoa jakava riippumaton sivusto, joka ei ole
yhdenkään jälleenmyyjän tai jakelijan yhteistyökumppani tai tytäryhtiö.

Nettilinssit

Copyright © 2006-2017 - Kaikki oikeudet pidätetään.